Frågor & Svar


Klicka här för att skriva och skicka din fråga  

 

Vanliga frågor


FRÅGA:

När man gör en hårmineralanalys, ser man även då hur vitamin-nivåerna är i kroppen?

 

SVAR:

Nej, vitamin-nivåerna syns inte direkt och du får inget diagram på vitaminerna som du får när det gäller mineralerna. Men vitaminer och mineraler de påverkar och samarbetar sinsemellan, vilket i en hårmineralanalys innebär att mineralmönstret indirekt ger information om vissa vitaminer.


                                                  . . .

 

FRÅGA:

Har svårt att sova och att varva ner.

 

SVAR:

Prova med att ta magnesium strax innan du skall lägga dig. Magnesium har en lugnande effekt och många som tar magnesium upplever att de har lättare för att sova. Ta 400 mg magnesium innan läggdags.

                                               . . .

FRÅGA:

Har mycket känslig hud med dålig hudbarriär. Även något ytliga blodkärl.

 

SVAR:

En frisk hud behöver dagligen bra proteiner som ägg (aminosyror), kost som innehåller nyttiga fetter som fet fisk (omega-3, omega-9, omega-7 och omega-6), kost som innehåller långsamma kolhydrater, intag av antioxidanter, vitaminer & mineraler. Födoämnen som blåbär, är bra för bildandet av kollagen (är ett fiberprotein som finns i huden). Lax innehåller goda fetter, bra för hyn, likaså valnötter. Olivolja stärker huden. En skål med hallon eller blåbär stärker huden samtidigt som hjärncellerna skyddas från åldrande. Jordgubbar är riktiga superbär då de innehåller massor med antioxidanter. Grönt te är toppen för huden och hälsan. Vitlök är viktig för en bättre kärlhälsa (cirkulationen). Ananas ger en friskare hy. Protein är en av huden viktigaste byggstenar och bidrar till nybildning av kollagen som främjar en smidigare hud. För att kunna fungera på bästa sätt och bygga friska hudceller behöver cellerna de viktiga fleromättade fettsyrorna (främst omega-3 som i fiskolja, vitamin C och mineralerna zink, kalcium och magnesium).

Hudens vitaminer och mineraler: vitamin B (B-komplex), kalcium, vitamin E, vitamin A, vitamin C, zink, magnesium. För att kompensera för ev. för mycket omega-6 som i jättenattljusolja tar man omega-3 fiskolja, mer omega-3 än omega-6.


                       . . .



FRÅGA:

Mina naglar skivar sig och tumnaglarna har var sin längsgående spricka. Jag har även vita streck på mina naglar. Har jag brist på något då?

 

SVAR:

Zinkbrist och brist på saltsyra i magsäcken brukar ge de problem med naglarna som du beskriver. Jag rekommenderar dig att ta kosttillskott av zink 30-60 mg per dag och saltsyra tabletter som tas vid måltid, tips på bra tabletter med saltsyra.


 

 

Elme Energi och Hälsa © 2011-2018 All rights reserved | 0705 - 35 30 70 | info@eehem.se | https://elme.eehem.se